Pages

You Are No>>

mY LiFe,mY SecReCt

Tuesday, March 29, 2011

seni patung terkecil di dunia

  night everyone....kali ni punya post i nak cite pasal 1 seni yang amat unik sangat i memang kagum...ari ni hujan seharian...i bagun tdo and tido balik, bagun and tido balik...he3, class pun skip3...malas nak bergerak, so i cari2 and cari2 lagi sampai jumpa dia ni,hu3 bayangkan dapat buat seni patung yang kecil sampai dapat letak dalam lubang pada jarum...hurmmmm...i pun susah nak pecaya and this is not hocus pocus keh...ha3, no camera trick, no magic and semua yang sewaktu dengannya...jom let this time journey begin...

lahir pada 1957 di Birmingham. Willard Wigan memulai berkarya pada usia muda. Ia adalah seseorang yang mengalami disleksia (kesulitan membaca)  dan berbagai jenis kesulitan belajar lain, yang membuatnya susah mengikuti pelajaran di sekolah. Sebagai pelarian, dia cuba menciptakan karya yang tidak dapat dilihat dengan mata normal manusia. betul kata orang blessing in disgue...ada saja hikmahnya ye...


“Semua bermula saat saya berusia 5 tahun”, katanya, “Saya membuat rumah untuk semut karena saya berfikir mereka perlukan tempat tinggal.  "saya membuatkan mereka kasut dan topi. Semua itu adalah dunia fantasi tempat saya lari dari disleksia karena saya tidak tahan terhadap guru yang selalu mengkritik kesulitan belajar saya.Itulah bagaimana kisah saya sebagai microsculptor berasal”




Hasil karya Willard hanya dapat dilihat menggunakan mikroskop. Setiap karyanya boleh diletakkan di dalam lubang jarum. Pengorbanan personalnya sangat besar dalam tiap penciptaan karyanya. Willard memasuki tingkat meditasi dimana degup jantungnya melambat, hingga membuat ia dapat mengurangi getaran pada tangannya agar dapat menciptakan karya.. Bahkan gema dari suara jalanan di luar dapat mengganggu pekerjaannya, makanya ia memilih bekerja pada malam hari saat gangguan minim.
Hasil karya Willard sering disebut sebagai keajaiban dunia ke delapan. Ia bahkan telah mendapat penghargaan dari Prince Charles untuk hasil karyanya yang mengagumkan.





Ia menggunakan peralatan operasi yang kecil untuk membuat karyanya dari emas dan butiran pasir. Untuk mengecat, ia sering menggunakan rambut halus yang berasal dari lalat yang telah mati.ni lah ornag yang i cite kat atas tadi...and now let see his hand job! great....




cantik dan bergaya lah...kata i ada style lah....eh, dah ujan balik lah,jom tido lagi,hu3 till then smxoxo

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger

welcome gadget


burung