Pages

You Are No>>

mY LiFe,mY SecReCt

Wednesday, March 2, 2011

kiasah doa ibu dari nabi kita


Assalamualaikum and a very good morning to all viewer...saya rindu mak saya, dah dekat dua bulan tak jumpa...bila tau ada midterm/test je abah dan mak akan cll,sometimes tak sampai ati i nak cakap tak reti buat,tapi diaorang tak penah marah....waaaa...nak gila dah i rindu diaorang.so pagi ni i nak share kisah ni,dari nabi kita taw...moga2 i tak lupa mak i arini,esok2 dan sampai i mati. cerita ni dari buku Bahjatun Nadhirin (1/345-347) karya Syaikh Salim Al-Hilali cet. Darr Ibnu Jauzy.lagu ni i suka,mak i gelak besar dalam cita hantu mak limah balik rumah bila sampai part ni.dan lirik lagu ni macam kena ja,hi3...so lonely untill you came back!, macam tuju dekat orang yang tak ada disisi kita, tapi bila dia ada kita happy. diakhir cerita ni kita akan dapat betapa berkuasanya doa ibu...walaupun doa itu sesuatu yang buruk.


Doa seorang ibu sungguh ajaib. Baik doa kebaikan ataupun doa buruk. Rasulullah pernah menyampaikan suatu kisah menarik berkaitan dengan doa ibu. suatu kisah nyata yang terjadi.so,mari kita semua ambil iktibar,so that kita tak lupa ibu bapa kita. 

Dahulu, ada tiga orang bayi yang diberi kelebihan untuk bercakap. Salah satu kejadia itu berlaku kepada bayi yang dituduh kepunyaan Juraij yang dikatakan berzina dengan pelacur. Juraij adalah seorang ahli ibadah, dia memiliki sebuah tempat ibadah yang sekaligus jadi tempat tinggalnya.
Suatu ketika Juraij sedang melaksanakan solat, tiba-tiba ibunya datang memanggilnya: "Wahai Juraij". Dalam hatinya, Juraij bergumam: "Wahai Robbku, apakah yang harus aku dahulukan... meneruskan solatku ataupun memenuhi panggilan ibuku?!".
Dalam kebimbangan, dia tetap meneruskan solatnya. Akhirnya ibunya pulang. Esok harinya, ibunya datang lagi dan memanggil: "Wahai Juraij!". Juraij yang saat itu pun sedang solat bergumam dalam hatinya: "Wahai Robbku, apakah aku harus meneruskan solatku... Ataukah (memenuhi) panggilan ibuku?l". Tetapi dia tetap meneruskan solatnya.

ibunya kembali pulang untuk kedua kalinya. Ketiga kalinya, ibunya datang lagi dan memanggil: "Wahai Juraij!". Lagi sekali  Juraij sedang menunaikan solat. Dalam hatinya, ia bergumam: "Wahai Robbku, haruskah aku memilih meneruskan solatku ataukah memenuhi panggilan ibuku?I". Tetapi dia tetap meneruskan solatnya.
Akhirnya, dengan kecewa setelah tiga kali panggilannya tidak mendapat sahutan dari anaknya, ibunya berdoa: "Ya Alloh,janganlah engkau matikan Juraij hingga dia melihat wajah wanita pelacur".

Orang-orang bani Israil (ketika itu) sering menyebut-nyebut nama Juraij serta mengagumi ketekunan ibadahnya, sehingga ada seorang wanita pelacur berparas cantik jelita mengatakan: Jika kamu semua mahu, aku akan menggodanya (Juraij).
Wanita pelacur itupun kemudian merayu dan menawarkan diri kepada Juraij. Tetapi sedikitpun Juraij tak peduli. Namun apa yang kemudian dilakukan oleh wanita itu? 
dia telah pergi kepada seorang  pengembala di sekitar tempat ibadah Juraij.
demi terlaksananya tipu muslihat, wanitu itu kemudian merayu dan menggoda pengembala itu. Maka terjadilah zina antara dia dengan penggembala itu. Hingga akhirnya wanita(pelacur tadi) itu hamil.
Dan bayi tadi telah lahir, dia membuat pengakuan palsu dengan berkata kepada semua orang: "Bayi ini adalah anak Juraij." Mendengar hal itu, masyarakat percaya dan beramai-ramai pergi tempat ibadah Juraij, memaksanya keluar, mereka merosakkan tempat ibadahnya dan memukul juraij.
Juraij yang tidak tahu masalahnya bertanya dengan hairan: "kenapa saudara buat begini?". "Kamu telah berzina dengan wanita pelacur dan sekarang dia telah melahirkan anakmu", jawab mereka.
Maka, tahulah Juraij bahwa ini adalah angkara wanita peIacur itu. Lantas bertanya: "Dimana bayi itu?". 


Merekapun membawa bayi itu. Juraij berkata: "Biarkan saya melakukan sholat dulu", kemudian dia berdiri dan solat.
selesai menunaikan solat, dia menghampiri si bayi lalu mencubit perutnya dan bertanya: "Wahai bayi, siapakah ayahmu?" Si bayi menjawab: "Ayahku adalah si fulan, seorang pengembala".
Akhirnya, masyarakat bergegas menghampiri Juraij, mencium dan mengusapnya. Mereka minta maaf dan berkata: "Kami akan membangunkan tempat ibadahmu dari emas". Juraij mengatakan: "Tidak, bangun saja seperti semula yaitu dari tanah liat". Lalu merekapun membinanya.
 kesimpulannya ajaib doa ibu....so,apa lagi,ambillah fon korang and call mak and abah kita...till than smxoxo

No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger

welcome gadget


burung